کنترل دقیق HbA1cاز زمان تشخیص و جلوگیری از ابتلا به عوارض دیابت  تا 20 سال

 17 دسامبر 2014- تحقیقات همواره نشان داده است که کنترل خوب قند خون خطرعوارض طولانی مدت را کاهش می دهد و هم اکنون پژوهشی در سوئد انجام شده که نشان می دهد زمانیکه بمحض تشخیص دیابت نوع1 بیماران کنترل خوبی بروی مقدار قند خون انجام دهند، عوارض طولانی مدت بیماری دیابت حداقل به مدت 20 سال ایجاد نمی شود.

دراین تحقیق 451 بیمارمبتلا به دیابت نوع  1 که درفاصله ی 1983 تا 1987 بیماری آنها تشخیص داده شده بود، شرکت داشتند. تمام شرکت کنندگان در زمان تشخیص بیماری کمتر از 35 سال سن داشتند  محققان میزان ابتلا به عوارض میکرووسکولار نظیر رتینوپاتی (بیماری چشم) و نفروپاتی (بیماری کلیه) را از طریق آزمایشات غربالگری  و سوابق  پزشکی در این افراد  بررسی کردند.

کنترل قندخون از طریق اندازه گیری  میانگین مقدار هموگلوبین  A1Cدرطی یک دوره ی پیگیری  20 تا 24 ساله ارزیابی  شد. بنا به تعریف کنترل خوب دیابت  به  داشتن  میانگین  هموگلوبینA1Cزیر 60 میلی مول در مول یا 7.6درصد در طی  20 سال دوره ی پیگیری اطلاق می شود.

محققان به مقایسه  بیمارانی که کنترل خوبی داشتند با افرادی که کنترل ضعیفی بر بیماری خود داشتندیا به عبارت دیگر میانگین هموگلوبین A1Cدراز مدت آنها بیش از 80 میلی مول در مول یا 9.5درصد بود، پرداختند.

نتایج نشان داد که هیچ یک از شرکت کنندگانی که کنترل خوبی بر دیابت خود داشتند به رتینوپاتی  پرولیفراتیو یا میکروآلبومینوری  مداوم (وجود پروتئین  در ادرار به دلیل بیماری  کلیوی) مبتلا نشدند.

در مقابل، بیش از نیمی از افرادی که مقدار هموگلوبین A1Cآنها بیش از 9.5درصد بود به رتینوپاتی  پرولیفراتیو و نزدیک  به یک چهارم از آنها به میکروآلبومینوری دائم در دوره ی پیگیری مبتلا شده بودند.

این تحقیق نشان داد حفظ هموگلوبین A1Cدر محدوده ی هدف از زمان  تشخیص  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این  نتایج همچنین به بیمارانی که به تازگی بیماری دیابت در آنها  تشخیص داده شده است  انگیزه  می دهد  تا مقدار هموگلوبین  A1Cخود را بطور دقیق زیر 60 میلی مول بر مول حفظ کنند.

در بریتانیا  مقدار هدف برای هموگلوبین  A1C  برای افراد  مبتلا به دیابت نوع یک 6.5درصد  یا 48 میلی مول تعیین شده است و برای افرادیکه درمعرض خطر هیپوگلایسمی  هستند  این هدف  کمی وسیعتر و برابر با 58 میلی مول بر مول یا 7.5درصد تعیین  شده است. رسیدن  به این اهداف راه مطمئنی برای جلوگیری از عوارض دیابت  در طی دهه های متوالی  زندگی  با این بیماری است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/strong-hba1c-from-diagnosis-prevents-complications-for-20-years-94275514.html